Conventions and Inventions around of the topic 5 - #5 - 6 in the nationalist musical process in Brazil
Keywords:
Roy Wagner, Theory of topics, Nationalism in Brazilian Popular Music, Ary Barroso, Pixinguinha, GonzaguinhaAbstract
This article aims at investigating the consolidation of topic 5 - #5 - 6 in Brazilian Music, as well as its use as a national element in songs of compositors as Pixinguinha, Ary Barroso and Gonzaguinha, seeking to establish a dialogue with the semiotic theory of Roy Wagner, that investigates the continuous process of transformation which the simbolic elements of any cutural group are subject.
References
ANDERSON, Benedict. Comunidades Imaginadas: Reflexões Sobre a Origem e a Expansão do Nacionalismo. Lisboa: Edições 70, 2005.
CABRAL, Sérgio. Pixinguinha : vida e obra. 4. ed. Rio de Janeiro: FUNARTE, 2007.
FARIAS, George Manoel. Um tabuleiro bem brasileiro: Ary Barroso e o processo de construção de uma expressão musical nacional. Florianópolis: UDESC, 2010. Disponível [on line] em http://www.pergamumweb.udesc.br/dados-bu/000000/00000000000F/00000FB1.pdf
GELLNER, Ernest. Nacionalismo e Democracia. Brasília: Ed. da UnB, 1981.
GOLDMAN, Márcio. O Fim da Antropologia. Resenha crítica de “A Invenção da Cultura” de Roy Wagner. In: Novos Estudos Cebrap, n. 89, 2011, p.195-211.
GOMES, Carlos. Il Guarany. plate B.A. 7136, São Paulo: Ricordi, n.d.(ca.1920). Disponível [on line] em http://imslp.org/wiki/Il_Guarany_(Gomes,_Carlos)
NASCIMENTO JÚNIOR, Luiz Gonzaga do. É. Álbum: Corações Marginais (faixa 4). WEA: 1988. Disco (LP) de 33 rpm.
GUIBERNAU, Montserrat. Nacionalismos: O Estado Nacional e o Nacionalismo no Séc. XX. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.
HOBSBAWM, Eric. Nações e Nacionalismo Desde 1780: Programa, Mito e Realidade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.
MASCARENHAS, Mário. O melhor da música popular brasileira : com cifras para piano, órgão, violão e acordeon. São Paulo: Irmãos Vitale, 1982.
PIEDADE, Acácio Tadeu de Camargo. Música Popular, Expressão e Sentido: comentários sobre a Teoria das Tópicas na Música Brasileira. Artigo. Anais do III Encontro Nacional da Associação Brasileira de Etnomusicologia (ABET), 2006.
p.11-14. Disponível [on line] em http://www.pesquisamusicaufpb.com.br/Masters/anais_abet2006.pdf. Acessado em 2008.
PIXINGUINHA. Carinhos. Intérprete: Orquestra Victor Brasileira. Álbum nº 33209. Victor: 1929. Disco de 78 rpm. Disponível [on line] em http://acervos.ims.uol.com.br/
REILY, Suzel Ana. Macunaíma’s Music: National Identity and Ethnomusicological Research in Brazil. In: STOKES, Martin. (ed.) Ethnicity, Identity and Music: the musical construction of place. Oxford/Providence: Berg, 1994. p.71-96.
SEVERIANO, Jairo; MELLO, Zuza Homem de. A Canção no Tempo: 85 Anos de Músicas Brasileiras. Vol.1: 1901 – 1957. 6ª ed. São Paulo: Ed. 34, 2006.
SOARES, Astréia. Outras conversas sobres os jeitos do Brasil: O nacionalismo na Música Popular. São Paulo: Annablume/FAPESP, 2002.
TRAVASSOS, Elizabeth. Modernismo e Música Brasileira. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.
TURINO, Thomas. Nationalism and Latin American Music: Selected Case Studies and Theoretical Considerations. Artigo. Latin American Music Review, vol. 24,nr. 2, fall/winter 2003, p.169-208.
VIANNA, Hermano. O Mistério do Samba. 5ª edição Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor; Editora UFRJ, 2004.
WAGNER, Roy. A invenção da cultura. São Paulo: Cosac Naify, 2010.
WAGNER, Roy. Lethal Speech: Daribi Myth as Symbolic Obviation. Symbol, Myth and Ritual Series. Ithaca: Cornell University Press, 1978.
WAGNER, Roy. Symbols that Stand for Themselves. Chicago and London: The University of Chicago Press, 1986.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.